Cigarety – symbol vysokého postavenia alebo pomalý vrah?

Datum: 03.11.2021

Fajčenie cigariet je symbolom slobody, relaxu a potešenia. Fajčiari vyžarujú sebadôveru. Alebo aspoň tak sa väčšinou prezentujú. Muži sa vďaka fajčeniu majú cítiť mužnejšie, ženy emancipovanejšie.

Cigarety

Celé desaťročia sa fajčenie považovalo za potešenie bez možných následkov. Ale v 50tych rokoch sa nálada začala meniť. Čoraz častejšie sa objavovala informácia, že cigarety nemusia byť tak neškodné ako sa dovtedy tvrdilo. Fajčenie začalo byť považované za chorobu. Vedci prichádzali postupne so stále novými dôkazmi, že fajčenie spôsobuje rakovinu pľúc. Niektoré zdravotnícke organizácie dokonca vyhlásili, že fajčenie je pomalá samovražda. V dôsledku týchto nových skutočností milióny ľudí prestali fajčiť. Výrobcovia čelili problému. Ako presvedčiť ľudí a získať svojich užívateľov späť?

Tabakoví giganti prišli s novou stratégiou. Na trh priniesli nové tabakové výrobky, akými boli napríklad lightky, mentolové cigarety alebo cigarety s filtrom. Cigarety sa tak opäť stali súčasťou života mnohých, väčšinou mladých ľudí.

Dnes tabakový priemysel produkuje úplne novú generáciu produktov. Či už hovoríme o nahrievačoch tabaku alebo e-cigarete, tradičný zlozvyk fajčenia cigariet sa premenil na údajne zdravšie potešenie.

Počet užívateľov e-cigariet sa za posledné roky dramaticky zvýšil. V súčasnosti sa počet takzvaných „vapérov“ pohybuje okolo 42 miliónov. Tento dramatický nárast neušiel pozornosti tabakovým gigantom, ktorí následne spustili veľké kampane na ich propagáciu pod vlastnými značkami. Nie je to prvýkrát v histórii, kedy sa producenti tabakových výrobkov snažia propagovať svoj výrobok ako pre neškodný pre naše zdravie. Otázne však je, či majiteľom takýchto tabakových spoločností ide naozaj o zdravie svojich zákazníkov alebo len o udržanie ziskov. Ich primárnym cieľom je totiž získavať neustále novú generáciu užívateľov závislú od nikotínu.

Látkou spôsobujúcou závislosť je nikotín. Prijíma sa prostredníctvom dymu a už 7 sekúnd po vdýchnutí preniká do krvného obehu. Viaže sa na nikotínové receptory v mozgu, kde aktivuje pocit odmeny tým, že sa uvoľní vlna dopamínu a iných chemikálií. Má to psychoaktívny účinok. Čím viac nikotínu človek vdýchne, tým závislejším sa stáva.

Korporácie veľmi rýchlo zistili, akú rolu v ich produktoch zohráva práve nikotín. Pokiaľ obsah nikotínu v tabakových výrobkoch nedosahuje svoju prahovú hodnotu, fajčiari začínajú pochybovať, prečo sa oddávajú tak drahému návyku. Produkt s nízkym obsahom nikotínu teda predstavuje hrozbu pre tabakové firmy. Podľa európskej vyhlášky smie dym z jednej cigarety obsahovať najviac miligram nikotínu.

Cieľom výrobcov je poskytnúť fajčiarovi nikotín rýchlo a vo veľkom množstve. Nikotín zaplaví jeho centrum závislosti a on má pocit uspokojenia. Čím je celý tento priebeh kratší, tým je zákazník spokojnejší. Vytvára si tak vzťah vernosti k svojej obľúbenej značke.

Matematika je v tomto prípade jednoduchá. Čím väčšia závislosť na nikotíne, tým väčšie zisky. Celosvetové tržby tabakového priemyslu v roku 2019 dosiahli 800 miliárd dolárov a ich zisky neustále rastú.

 

Link na obrázok: https://www.shutterstock.com/cs/image-photo/cigarette-smoking-dangerous-health-1039789219

Alebo

https://www.shutterstock.com/cs/image-photo/fashion-man-smoking-on-mountain-landscape-1098131510

 

 

Čítané: 93 x

Tak, ako milióny ďalších webov, používame nástroje na meranie návštevnosti od Google a Facebook ktoré vytvárajú cookies. Zásady ochrany osobných údajov v súlade s GDPR. Odstrániť cookies.